Penyakit darah tinggi boleh memberi kesan pada mata?

by Marina Mansor

 

Tahukah anda penyakit darah tinggi juga boleh memberi kesan kepada kesihatan mata anda! Tekanan darah yang tinggi dan tidak terkawal dalam masa yang sama juga merosakkan salur darah pada mata terutamanya retina.

 

 

Keadaan ini boleh menyebabkan berlakunya pendarahan dalam mata, penglihatan menjadi kabur dan seterusnya mengakibatkan buta.

 

Apabila salur darah pada mata sempit,bekalan oksigen dan nutrien akan menjadi kurang dan secara tidak langsung saraf-saraf mata juga tidak dapat berfungsi dengan baik dan akhirnya boleh menyebabkan pesakit kehilangan penglihatan.

 

Antara penyakit mata yang mungkin berpunca dari penyakit darah tinggi:

 

  1. Katarak

 

  • hipertensi dapat menyebabkan perubahan penghantaran pada saraf mata dan nutrien yang pada akhirnya menyebabkan terbentuknya katarak.

 

 

  1. Retinopati hipertensi

Tanda-tanda retinopati yang dapat dikesan-

 

  • Penyempitan pembuluh darah
  • Flek di retina yang dikenal sebagai flek kapas dan eksudat
  • Inflamasi (bengkak) pada makula dan saraf optik
  • Pendarahan di bagian belakang mata

 

Namun, jika keadaannya parah,gejala retinopati hipertensi mungkin penyebab kepada sakit kepala dan kehilangan penglihatan mata secara tiba-tiba.

 

Jika anda penghidap darah tinggi, lakukan pemeriksaan belakang mata (fundus) secara berkala untuk mengelakkan penglihatan mata hilang secara tiba-tiba. Jom dapatkan pemeriksaan fundus anda di Azza Optometry!