Jom kenali Optometris!

by Marina Mansor

Pada setiap 23 March, optometris menyambut Hari Optometri Sedunia. Selamat Hari Optometri Sedunia di ucapkan pada semua Optometris.

 

Optometri adalah salah satu bidang Professional di dalam bidang perubatan dan kesihatan seperti bidang farmasi, perubatan, pergigian atau lain-lain bidang. Optometri adalah bidang yang dikhususkan dalam penjagaan penglihatan mata.

 

Tugas utama Optometris adalah memeriksa mata dan mengesan masalah penglihatan bagi semua peringkat usia dari bayi dan juga orang dewasa. Optometris juga mengesan masalah penyakit mata seperti katarak, glaukoma, diabetik retinopati disebabkan masalah kencing manis dan lain-lain lagi.

 

Secara rambangnya, bidang optometri ini memang dikaitkan dengan rabun dan juga pembuatan cermin mata. Namun, bidang ini sebenarnya lebih meluas dari apa yang dilihat oleh masyarakat. Antara bidang pengkhususan yang popular di Malaysia ada di dalam bidang Optometri termasuk:

 

  1. Penglihatan binokular atau juling.
  2. Tahap penglihatan rendah.
  3. Optometri paediatrik
  4. Penyakit Mata
  5. Kanta lekap
  6. Penglihatan Berwarna (colour vision)

 

Namun, bidang optometri selalu di salah faham dengan bidang profession berkenaan mata seperti doktor mata (Opthalmologis) dan juga Optisyen.

Jadi sedikit penulisan hari ini dapat menunjukkan pada masyarakat apa itu Optometri dan bidang pengkhususan di bawahnya.